مدرسه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها

.

مدرسه علمیه ریحانه الرسول سلام الله علیها

فوائد گرسنگی‏

18 آذر 1394 توسط ذبحی

فوائد گرسنگی‏

1 - صفای قلب، درخشش طبع و تیزبینی، زیرا سیری حماقت و کودنی به بار می‏آورد و قلب را کور می‏کند و بخارات را در مغز زیاد می‏کند و حالی شبیه مستی به بار می‏آورد.
2 - رقت و صفای قلب که انسان را برای درک لذت مناجات آماده می‏سازد و سبب تأثر از یاد خدا می‏شود..
3- اینکه در حال گرسنگی بلاء و عذاب خدا و اهل بلاء فراموش نمی‏شوند، زیرا انسان سیر، گرسنگی و گرسنگان را فراموش می‏کند، ولی انسان زیرک هر بلائی را مشاهده کند بلای آخرت را به یاد می‏آورد، از گرسنگی خود به یاد گرسنگی اهل آتش می‏افتد
5 - درهم شکستن میل به گناه و تسلط بر نفس اماره زیرا منشأ همه گناهان شهوات و قوای انسانی است و ماده قوا و شهوات خوردنیها و نوشیدنیهاست.
6 - دفع خواب و دوام حال بیداری، زیرا کسی که سیر است زیاد آب می‏نوشد، هر کس آب زیاد بنوشد خوابش زیاد می‏شود و خواب زیاد موجب تضییع عمر می‏شود و در این صورت است که نعمت شب زنده ‏داری از انسان سلب می‏شود و طبعش کودن و قلبش سخت می‏گردد.
7 - این که مواظبت بر عبادت برای انسان آسان می‏شود. زیرا خوردن زیاد نیاز به زمانی دارد که انسان مشغول خوردن و کسب خوراکی و تهیه اسباب و آلات آن و جذب و دفع آن باشد.
8 - سلامتی بدن و دفع بیماری‏ها.
زیرا سبب تمام امراض، پرخوری و ایجاد زائده‏هایی از اخلاط است که در اثر پرخوری در معده و رگها پیدا می‏شوند. و معلوم است که مرض با انسان فرصت عبادت نمی‏دهد و چون سبب تشویش خاطر می‏شود یاد خدا و فرصت تفکر را از صاحبش می‏ستاند و او را به انواع درمان چون رگ زدن و حجامت و دکتر و دارو و صرف هزینه‏ هائی در این راه محتاج می‏کند که پس از بهبودی برای جبران آنها غالباً دچار خستگی و گناه می‏شود.
در حدیث است که پیامبر اکرم (ص)فرمود: معده خانه دردها و پرهیز اصل هر داروئی است، به بدن آنچه را که عادت دارد برسان.
9 - سبک شدن بار هزینه زندگی‏
10 - امکان ایثار و انفاق مخارج زائد از حد ضرورت.
در کتاب مصباح الشریعة از امام صادق (علیه السلام) روایت شده:
کم خوری در هر حال و در نظر هر قومی پسندیده است زیرا مصلحت ظاهر و باطن در کم خوری است.
خوردن تنها به چهار صورت پسندیده است. ضرورت، عده، فتوح و قوت.

خوردن به صورت ضرورت مخصوص پرندگان و عده شیوه پرهیزکارانی است که امور مردم را به عهده دارند و فتوح روش متوکلین و قوت برای مؤمنین است
و هیچ چیز از پر خوری برای قلب مؤمن مضرتر نیست، پرخوری دو اثر به دنبال دارد؛ سنک دلی و هیجان شهوت.
گرسنگی نان خورش مؤمن، غذای روح، طعام قلب و سلامتی جسم است.
نتیجه بحث
طبع انسان همیشه خواهان سیری کامل است، از این رو شرع مقدس در مدح گرسنگی و کم خوری بسیار مبالغه کرده است تا میل پرخوری طبع انسان و منع شرعی با هم تلاقی کرده و از برخورد آنها اعتدال حاصل شود. زیرا در تمام حالات و اخلاقیات انسان‏ها حد وسط مطلوب است بنابراین نسبت به طبع معتدل بهتر است انسان به مقداری غذا بخورد که سنگینی معده را احساس نکند و از گرسنگی هم ناراحت نباشد، زیرا مقصود از خوردن ادامه زندگی و توان پرستش و عبادت است و سنگینی معده و گرسنگی قلب را به خود مشغول کرده مانع عبادت می‏شوند، پس مقصود از این که در دین پرخوری مذمت شده این است که انسان در حد اعتدال بخورد تا اینکه اثر خوردن در وجودش ظاهر نشود تا به فرشتگان شبیه شود، زیرا آنها منزه از آنند که گرفتار سنگینی معده یا دچار رنج گرسنگی شوند و لذا قرآن عزیز می‏فرماید: کلوا واشربوا و لا تسرفوا
خلاصه آنکه: در باب تغذیه ملاک این است که انسان تا به چیزی - چه خوردنی و چه نوشیدنی - میل و اشتهاء پیدا نکند آن را مصرف نکند و هنگامی که به چیزی اشتهاء پیدا کرد یعنی گرسنه یا تشنه شد از خوردن و نوشیدن خودداری نکند.

برگرفته از کتاب : اخلاق‏

نویسنده: مرحوم سید عبد الله شبر


 

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: مقاله لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

جستجو

تاریخ روز

موضوعات

  • همه
  • مناسبتي
  • روزشمار ماه ربيع الاول
  • مناجات نامه
  • حديث عشق
  • بدون موضوع
  • اخبار مدرسه
    • کتابخانه مدرسه
  • تقويم تاريخ
  • شوخ طبعي هاي طلبگي
  • کلام بزرگان
  • شهيد و شهادت
  • اخبارگوناگون
  • اشعار ناب
  • ترنم دل
  • جملات حكيمانه
  • اینفوگرافی
  • شميم ولايت
  • مقاله
  • سیاسی
  • شهدا
  • پیامک مناسبتی
  • امامت وولایت
  • حجاب
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس